diumenge, 29 de novembre del 2015

Escriure està infravalorat: opinió d' "Espanya de merda" d'Albert Pla

Tothom es pensa que pot escriure. De fet és així, d'ajuntar lletres tots en saben. Ara, crear una cosa mínimament llegible, això ja són figues d'un altre paner. Farà cosa d'uns cinc anys van començar a sortir escriptors famosos de sota les pedres: presentadors, periodistes, youtubers, etc. I com no, en aquesta bogeria editorial s'hi ha afegit el famós cantautor Albert Pla amb un llibre que és una declaració d'intensions: vol crear polèmica. El seu títol i coberta busquen agradar a través d'allò que enuncien: Espanya de merda

Sí, Espanya és una merda i no ens ho deixa de mostrar en cadascuna de les localitzacions que el cantant Raúl es troba en la seva primera gira pel país. No hi ha manera d'ensurtir-se'n en un país ple d'amiguismes i negocis tancants en plena deglució. 


El final? Les postures s'intercanvien i són els espanyols que acaben intentant saltar les tanques de la vergonya que ells han aixecat. Espanya es torna inhabitable pels propis autòctons. No hi ha esperança possible i el protagonista acaba morint ofegat en una patera. 

He de dir que el llibre no em generava gran expectatives. El vaig comprar perquè la meva parella va quedar encisada amb la coberta i no vaig poder negar-m'hi. En qüestió de llibre no se m'ha d'insistir massa. I, efectivament, a la pàgina número dos me n'he adonat que era un llibre pèssim. Un llibre que pretén ser irreverent i provocador a través de situacions absurdes que no fan riure no te raó de ser. I el problema és aquest: la novel·la no m'ha fet riure gens. M'ha semblat fins i tot avorrit. Agafa un esquema i el repeteix al llarg de tot el llibre. L'única frase que he pensat que estava ben trobada m'he fixat que l'han utilitzada a la contracoberta: "Avui en dia la millor manera d'arribar al cor de les persones és rebentant-los les costelles." 

En conclusió, si algú vol regalar el llibre a algú que no acostuma a llegir, ha de saber que no se l'acabarà. Si en canvi el lector ho és de manera habitual, probablement no li agradarà. Amics, per molt indepes que sigueu i per molta rancúnia que tingueu a Espanya, no piqueu, aquest llibre és del tot prescindible. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada